Carne , vin, rachiu monahi

Sfantul Paisie de la Neamț spune:

„ Iar rînduiala vieţii monahale se închipuie şi se aseamănă întru toate, pe cît este cu putinţă, petrecerii celei în Rai şi se supune voii celei desăvîrşite a lui Dumnezeu. Acolo [în Rai] nefiind mîncare de carne, nici monahii nu se cuvine să mănînce. În Rai, petrecerea a fost osebită şi des­părţită de aceea de după călcarea de lege; aşadar şi a monahilor trebuie să fie deosebită de a mirenilor întru toate, pe cît este cu putinţă..” (Sf. Paisie de la Neamţ, Răspuns despre nemâncarea de carne către părinții Dorotei și Gherontie, în Cuvinte şi scrisori duhovniceşti, II, text editat după traduceri vechi şi revizuit de Valentina Pelin, Ed. Doxologia, Iaşi, 2010, p. 241.)

Si tot sfantul spune mai departe:

„Şi nici nu rămîne la voirea cuiva să mănînce sau nu carne, ci tuturor le este cu cale a ţine desăvîrşit ceea ce Părinţii cei purtători de Dumnezeu au aşezat monahilor prin tipicurile cele bisericeşti. Iar că unii mănîncă totuşi, aducînd ca dezvinovăţire slăbiciunea trupească, înşişi aceştia sau şi altci­neva ar fi putut cunoaşte că nu este aceasta pricina, cercînd-o cu de-amăruntul. Căci, în zilele de post, sînt mai puternici şi mai sănătoşi decît în zi­lele cînd mănîncă cu carne (deşi lor li se pare că, fără mîncarea de carne întru o zi, nu pot rămîne întru întregimea sănătăţii) şi toate ascultările şi le împlinesc în zilele de post ca şi în zilele cu mîncare de carne, ba uneori chiar mai bine decît în acelea.

Iar dacă cineva ia în seamă şi se ruşinează de batjocurile celor ce-l sfătuiesc să mănînce carne (chiar dacă nu le-ar urma sfatul), atunci unul ca acesta să se ruşineze şi de cinstitul chip al călugăriei, pentru că amîndouă [şi călugăria, şi nemîncarea de carne] sînt înjugate una cu alta. Dacă cineva a intrat în rînduiala monahală cu bunăvoinţa sa, acestuia îi stă asupră da­toria să păzească toate cele ale rînduielii chipului monahal în orice fel de loc şi fară de nici o aflare de pricină pînă la cea mai de pe urmă răsuflare a sa.” (Cartea Ascultării, Editura Sophia Cartea Ortodoxă, București, 2011, pp. 228-232)

http://www.doxologia.ro/cuvant-de-folos/raspuns-al-sfantului-paisie-de-la-neamt-pentru-nemincarea-de-carne-catre-parintii

Nu avem voie sa trecem peste cuvintele Sfintilor Parinti.

Spune Sfantul Ioan Damaschin:

„Prin urmare, Dumnezeu, cunoscand toate si ingrijindu-se dinainte de folosul fiecaruia, ne-a descoperit sa cunoastem numai ceea ce este de folos si a trecut sub tacere ceea ce n-am putut sa purtam. Pe acestea deci sa le iubim si in acestea sa ramanem, nemutand hotarele vesnice (Pilde XXII, 28) si nedepasind dumnezeiasca predanie.”

http://www.sfantul-panteleimon.org/sf_traditie/Dogmatica%20-%20Sf.%20Damaschin/cartea_intai.htm

Sa ne pazim sa nu cadem in anathema Sfintilor Parinti de la Sinodul general (1166):

„Cei ce nu înteleg corect cuvintele sfintilor Dascali ai Bisericii lui Dumnezeu, si încearca sa rastalmaceasca si sa întoarca (întelesul) celor zise în acestea limpede si lamurit prin harul Sfantului Duh, sa fie anathema.

Din canoanele Sfantului Calinic citim:

1. Despre bauturi ametitoare:

„Canonul 11: Cine se va imbata de vin si de rachiu, 40 de zile de post, iar mai facand a doua oara sau a treia oara, 39 de garbace si 24 de ceasuri inchis fara mancare.

Canonul 12: Tinerii, vin si rachiu, afara de mare neputinta, sa nu bea. Iar cine va indrazni mai jos de 30 de ani, nu se va folosi si sunt sub neblagoslovenia noastra, ca binecuvantarea intareste casa cea sufleteasca a fiilor, iar blestemul o risipeste.”

2. Despre nemâncarea de carne:

„Canonul 14: Cine va manca carne in manastire sau in afara, doi ani sa nu se impartaseasca, iar indemnand si pe altii, cu 39 de toiege sa se certe si sa se blesteme de tot soborul.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s