sa intrebuintam juramantul si legamantul

CATEHISMUL ORTODOX, Sfântul Filaret Mitropolitul Moscovei, edit. Sophia 2007

pag.191-192

Nu există în Sfânta Scriptură o interzicere categorică a jurământului în convorbirile obișnuite?

Mântuitorul spune: „Eu însă vă spun vouă: Să nu vă jurați nicidecum… Ci cuvântul vostru să fie: Ceea ce este da, da; și ceea ce este nu, nu; iar ce e mai mult decât acestea, de la cel rău este” (Matei 5, 34-37).

Nu se interzice prin aceasta și orice jurământ în treburile obștești?

Sfântul Apostol Pavel spune: Pentru că oamenii se jură pe cel ce e mai mare și jurământul e la ei o chezășie și sfârșitul oricărei neînțelegeri. În aceasta, Dumnezeu voind să arate și mai mult, moștenitorilor făgăduinței, nestrămutarea hotărârii Sale, a pus la mijloc jurământul” (Evrei 6, 16, 17). Din aceasta trebuie să înțelegem că, dacă Însăși Dumnezeu, pentru a da nestrămutată încredințare, întrebuința jurământul, cu atât mai mult trebuie ca noi, în lucruri principale și de primă importanță, la cererea autorităților legiuite, întrebuințăm jurământul și legământul, cu evlavie și cu hotărârea neclintită de a nu-l călca.

https://ayeaye20.wordpress.com/2018/11/04/juramantul-nu-este-oprit/

Advertisements

3 thoughts on “sa intrebuintam juramantul si legamantul

  1. Stai asa, anul asta o sa ma puna sa dau semnatura pe juramantul asta inainte de licenta – Jurământul absolventului de la Teologie
    „Jur înaintea Atotştiutorului şi Atotputernicului Dumnezeu că, în toată viaţa mea, voi păzi şi voi propovădui învăţătura Sfintei noastre Biserici Ortodoxe, aşa cum s-a descoperit de către Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, cum s-a propovăduit şi s-a predat de către Sfinţii Apostoli şi de către Sfinţii Părinţi, aşa cum se păstrează în Biserica Ortodoxă Română şi mi s-a predat de către profesorii Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” a Universităţii din Bucureşti. Jur că toata viaţa mea voi păstra şi voi apăra bunul nume al acestei instituţii de înaltă cultură teologică, voi respecta legile bisericeşti şi voi rămâne în ascultare canonică faţă de ierarhia Bisericii Ortodoxe Române. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”

    Una e legamant inainte lui Dumnezau prin ascultare desavarsita de Sfanta Biserica soborniceasca desi nu trebuie sa bravam ca Petru ca ne tine doar mila lui Dumnezau, si alta e supunerea in fata idolilor care au luat locul stapanirii.

    Ce zice Sf. Ioan Gura de Aur despre jurământ?
    “Ati auzit ca s-a spus celor de demult: Sa nu juri stramb, ci sa tii inaintea Domnului juramintele tale. Eu insa va spun voua: Sa nu va jurati nicidecum […], ci cuvantul vostru sa fie: Ceea ce este da, da; si ceea ce este nu, nu; iar ceea ce este mai mult decat acestea, de la cel rau este” (Matei 5, 33-37), Sfantul Ioan Gura de Aur afirma ca, jurandu-ne, suntem calcatorii legii lui Dumnezeu. De asemenea, mare pacat savarsim si in situatia in care cerem altora sa jure:

    “Ce faci, omule? Pui sa jure pe Sfanta Masa! Acolo unde sta Hristos jertfit, acolo il ucizi pe fratele tau? Talharii ucid la drumul mare, tu, insa, ucizi pe fiu inaintea mamei lui [adica pe fiul Bisericii in fata Bisericii], savarsesti o crima mai blestemata decat a lui Cain! Cain si-a ucis fratele in pustie si a adus peste el moartea aceasta de aici; tu, insa, il ucizi pe fratele tau in mijlocul Bisericii si aduci peste el moartea ce va sa fie, cea fara de moarte.

    Oare pentru aceasta s-a facut Biserica, pentru aceasta, ca sa ne juram in ea? S-a facut ca sa ne rugam in ea! Oare pentru aceasta s-a pus in Biserica Sfanta Masa, ca sa ne juram pe ea? S-a pus ca sa dezlegam pacatele, nu sa le legam!

    Daca nu te temi de altceva, teme-te de Cartea pe care i-o intinzi sa se jure! Deschide Evanghelia, pe care o iei cu mainile si pe care-i poruncesti sa jure, si auzind ce spune acolo Hristos despre juramant, cutremura-te si opreste-te! Ce spune acolo Hristos despre juraminte? Iar Eu va spun voua: sa nu va jurati deloc. Iar tu faci temei de juramant tocmai legea care impiedica juramantul? Ce ocara! Ce nebunie!

    Faci la fel ca unul ce ar porunci legiuitorului (tocmai celui) ce interzice omorul, sa fie partas la omor. Nu suspin si nu plang atat cand aud ca unii au fost ucisi la drumul mare, cat suspin, plang si ma cutremur cand vad pe cineva ca se apropie de aceasta Masa, isi pune mainile pe ea, atinge Evanghelia si jura!

    De crezi ca omul e cinstit, n-ai nevoie de juramant, iar de stii ca-i un mincinos, nu-l sili sa jure stramb!”
    Sfantul Ioan Gura de Aur Omilia XV

    Acum spune-mi, daca faci legamant sau juramant in fata celor fara de lege pe care ii cunosti apostati-schsmatici-eretici, atunci nu te faci partas cu ei!? Eu cred ca da.

    1. pai acolo juramantu’ zice ca ce invata—predat ei(la facultate) adica ecumenismul si unitatea pierduta care e blasfemie adica se jura sa pazeasca si sa propovaduiasca cum s-a predat de profesorii de netologie adica ecumenismul eretic se jura PENTRU erezie, acest juramant e o lepadare de ortodoxie

  2. In anul I sem I ne-a predat un eretic ecumenist care anul trecut a fost mutat “preofesor” in Germania si care ne-a predat “istoria bisericii universale”, o trecere in revista fugitiva a faptelor apostolilor, Sinoade Ecumenice, schisme, Sinodul de la Florenţa-Ferrara (fara sa aminteasca nimic de Sfantul Marcu al Efesului), si mai toata istoria ereziilor pana azi. Cu alte cuvinte o introducere initiatica in “istoria bisericii universale – ecleziastichi catolichi – biserica catolica” adica in erezia teoriei ramurilor anatematizata de Sinodul Rocor 1983.
    Pe noi ( in afara de teologie pastorala) ne pune sa dam semnatura pe hartie iar pe cei de la pastrorala ii pune sa se jure cu mana pe biblia mincinoasa(linia blaj 1795 pe care merg toti). Iarta-ma ca am dat copy-paste dinomilia Sfantului Ioan Gura de Aur care e din linia mincinoasa Blaj 1795 scos versetul.

    Aici din Biblia 1688 – Evanghelie de la Mathei CAP V (33-38): Iară ați auzit ca s-au zis celor de demult:’ Să nu juri strâmb; și vei da Domnului juramanturile tale intru tot’. Iară Eu zic voao: Sa nu jurați: nici pre ceriu, ca scaun iaste lui Dumnezău, Nici pre pământ, ca e cel de supt picioarele Lui, nici pre Ierusalim, ca iaste cetate marelui împărat, Nici pre capul tău sa te juri, ca nu poti nici un par alb sau negru sa faci. Ce sa fie cuvantul vostru:’ Așa, așa; nu,nu’; iară mai mult de acestea de la cel viclean iaste.

    Pentru mine fagaduinta inaintea Dumnezaului parintilor nostri e Crezul niceo-constantinopolitan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s