Crezul la Sinodul Sfantului Fotie

[Sfântul] Teodor Studitul

În apărarea sfintelor icoane, edit. DEISIS Sibiu 2017,

pag.487, 492

Sinodul Constantinopol V

(27 ianuarie 880)

<Simbolul celor 150 de sfinți Părinți

adunați la Constantinopol>

Credem într-Un Dumnezeu, Tată, Atotţiitor, Făcător al cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute; şi într-Un Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, născut din Tatăl înaintea tuturor veacurilor, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, de-o-ființă cu Tatăl, Cel prin care toate s-au făcut, Cel care şi din pricina noastră a oamenilor şi mântuirii noastre S-a coborât din ceruri, S-a întrupat din Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om, a fost răstignit pentru noi sub Pontius Pilatus, a pătimit, a fost îngropat, şi S-a sculat a treia zi potrivit Scripturilor, S-a urcat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui, şi vine iarăşi cu slavă să judece viii şi morții, iar împărăția Lui nu va avea sfârşit; şi în Duhul Sfânt, Domnul, de viață făcătorul, Cel închinat şi slăvit împreună cu Tatăl şi cu Fiul, Cel care a grăit prin profeți; şi într-o Biserică una, sfântă, catholică şi apostolică. Mărturisim un Botez pentru lasarea păcatelor, aşteptăm o sculare a morților şi viața veacului viitor. Amin.

6 thoughts on “Crezul la Sinodul Sfantului Fotie

  1. 1) La o prima citire vad ca e o problema cu cartea aia din care citesti, nu e in regula, nu are cum sa fie Crezul asta pe vremea Sfântului Fotie la Sinodul Sfantului Fotie , este imposibil !
    2) Ce sinod a fost ala de care zice in carte , unde au participat 150 de parinti tinut la Constantinopol ?
    De cine a fost convocat si ce a condamant ???

    SIn Biserica la vremea aia s-au tinut doua Sinoade , ultimele , considerate si denumite ca fiind “Sinodul al VIII -lea ” ecumenic, dar s-a renuntat la aceste denumiti vazand ca nu s-a rezolvat problemele in intreaga Biserica la vremea anului 880 !
    – Un Sinod a fost convocat de catre noul Imparat Adrian II (867-872 ) care a duat 5 luni , intre 7 octombrie 879 si 28 februarie 870 la Constantinopol socotit de latini ca fiind “al VIII -lea Sinod Ecumenic” si unde a fost reintegrat evlaviosul Patriarh Ignatie , iar Patriaarh Fotie a fost condamnat si lovit cu anamata !
    – Alt Sinod a fost convocat de Sfantul Patriarh Fotie deschis in octombrie 879 pana in martie 880 , ca urmare ca faptului ca fostul Patriarh Ignatie decedase in 23 octombrie 877 , iar dupa 3 zile a fost instalat in Scaun, Sfantul Patriarh Fotie, si dorind sa revizuiasca condamnarea sa sinodala de la Sinodul 869-870, a convocat la catedrala Sfanta Sofia Constantinopol, Sinodul mai sus scris (octombrie 879-martie 880) considerat de cei din Rasarit “Cel de-al VIII -lea Sinod Ecumnic”unde au participat 383 episcopi , si unde noul Papa Ioan VIII (872-882) a trmis reprezentanti recunoscand pe Fotie ca Patriarh in speranta ca acesta va recunoaste suprematia Papei in Biserica si dreptul de jurisdictie asupra Bisericii bulgare ! Iar Sinodul Sfantului Fotie nu a acceptat nici una dintre pretențiile delegatie papale, atunci papii urmatori au considerat
    Sinodul Sfantul Fotie Constantinopol (879-880) ca “pseudosinodul fotian” !

    Este omis ceva din Simbolul credinței – Crezul niceeano-constantinopolitan pe care ii da cartea ta, si nu are cum sa fie asa , de ce , pentru ca prima etapa a Marii Schisme 1054 s-a consumat, incheiat, chiar in vremea Sfântului Patriarh Fotie ,iar unul dintre motive a fost tocmai din cauza adaosului inovator – erezia “filioque”, adoptat de papistasi , motiv pentru care Sfantului Fotie indignat de atitudinea, ascensiunea latinilor (papistasii) pe care ii acuza ca au intrat in Bulgaria Ortodoxa “ca niste lupi ” impunandu-si o se serie de inovatii doctrinare si liturgice, cea mai grava fiind adaosul “filioque” , motiv pentru care in vara lui 867 Patriarhul Fotie convocat un Sinod la Constantinopol unde a excomunicat pe papa Nicolae I si condamnat inovatiile latine ca eretice ! Asa s-a incheiat prima faza a Schismei Mari de la 1054 !
    Ori in Crezul din cartea ta lipseste tocmai referirea la “Purcederea Duhul de la Tatal” , ceea ce este imposibil!

    A) Versiunea ortodoxa – si cea ADEVARATA !
    ” Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și mărit, Care a grăit prin prooroci. ”

    B ) Versiunea papistasa si cea eretică !
    “Și în Spiritul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care de la Tatăl și de la Fiul purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și mărit, Care a grăit prin proroc ”

    C) Versiunea din cartea unde lipsește referirea la “Purcederea Duhul de la Tatal” !
    “şi în Duhul Sfânt, Domnul, de viață făcătorul, Cel închinat şi slăvit împreună cu Tatăl şi cu Fiul, Cel care a grăit prin profeți; “

    1. Am uitat s trec !
      Sursa mea , privind datele istorice este : Istoria bisericeasca universala prof Ioan Ramureanu – 2004

    2. Ed. Dositei al Ierusalimului, Tomos charas, Râmnic, 1705; reed. K. Siamakis, Tesalonic, 1985, p. 362-364, 366-367 şi 370.

      In actul V hotarare inainte de rostirea acelui Crez zice : In luna ianuarie ziua 27 marti indictionul 13 prezidand Fotie preasfantul patriarh ecumenic, Paul si Eugeniu, preaiubitii.. episcopi si loctiitori ai Romei Vechi…Petru..prezbiter si cardinal… Vasile..episcop al Martyropolisului si loctiitor al Bisericii Antiohiei.. Sf. Fotie vorbeste ca Sinodul 7 Ec sa fie acceptat si spune ca Roma nu prea il accepta avea indoieli asupra lui, zice de Papa Ioan de loctiitorii lui ca SA FIE VALIDAT SI INTARIT si sa fie numarat cu cele 6 Sin Ec. adica acesta din 787 sa fie considerat al 7-lea Ecumenic, apoi Cardinalu Petru il accepta ca al 7 Ec si da anatema pe cei ce nu il numesc sinod 7 Ec, apoi Sinodul confirma ca si Roma primeste, Apoi Eugeninu episcp loctiutor al Romei Vechi da anatema pe cine nu considera sin 7 ca Ec(sinodul tinut pe vremea papei Adrian si Tarasie), Vasile al Antiohiei da anatema si el si accepta sinodul 7 Ec, apoi Elia al Ierusalimului zice ca cine nu primeste sinod 7 nu primeste de fapt nici pe primele 6 si da si el anatema si apoi tot sinodul da anatema(asta pe scurt ce scrie in 3 pagini)

    3. in cartea asta Sinodul IV Constantinopol e cel care l-a condamnat pe Sf. Fotie apoi Constantinopol V e cel cu Crezul acela postat pe blog e sinodul facut de Fotie si in care cei din sinod il recunosc de patriarh sfant pe Fotie si sa aibe comuniune cu el si daca nu il au de patriarh partea aceluia sa fie cu Iuda si sa nu vada slava lui Dumnezău, si se recunoaste sinod 7 ca Ecumenic;
      apoi o chestie si mai interesanta ca la pagina 170 e acelasi Crez(fara nici o purcedere adica nici: Filioque si nici: din Tatal exact litera cu litera reprodus) atribuit sinodului 7 Ecumenic

      1. Ce înseamnă ,adică nu e gresit daca spun “Credem intru unul Dumnezeu…?…..Marturisim un Botez intru iertarea păcatelor…? ”
        Sigur asa au spus acei Sfinti ? Caci sunt multe minciuni spuse despre Sfinti ca ar fi spus.
        Parinti precum Sfantul parinte Iustin Parvu si restul Sfintilor Parinti au spus ” Cred ….”
        Iar in Pidalion de la Petru Voda scrie ca sunt anatematisiti cei care scot sau adaugă altceva la Simbolul de Credinta.

      2. Raspuns de la cineva din Grecia:
        Πιστεύομεν =Credem
        Da! Clericii care se exprima in greaca veche asa spun:πιστεύομεν – noi credem.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s